Ik ben hooggevoelig: wat nu?

Hoogsensitieve-personen

    • Voel je je vaak buitengesloten?
    • Wordt jij ook sneller overweldigd door indrukken, geluiden of drukte?
    • Heb jij het vaak snel door als iets niet klopt?
    • Heb jij ook vaak moeite met veranderingen?
    • Voel jij mensen, sfeer en stemmingen, vaak haarfijn aan?
    • Heb jij ook liever oprecht contact dan oppervlakkigheden?
    • Balanceer jij ook steeds tussen je behoefte aan rust en je behoefte aan (zinvolle) uitdaging?


Dan ben jij misschien ook een hoog sensitief mens. Doe de test om te kijken! HSP test

 

Onze verhaal over HSP (Dubravka en Dali – wel lange stuk tekst maar moeite waard om te lezen als je denkt dat je en HSP bent)

Mijn hele leven had ik gevoel dat ik anders ben dan anderen en dat ik nergens begrepen wordt.

Ik vond het nooit leuk om in drukke straten te zijn met veel mensen, winkelen vond ik daardoor het ergste wat er was in tegendeel tot veel van mijn vriendinnen.

Ik nam gemakkelijk de emoties waar van anderen. Ik wist wanneer iemand eerlijk en oprecht was, of hij de waarheid sprak of er kortgeleden ruzie was geweest. Mijn oude baas nam mij soms naar een belangrijke overlag om het sfeer te proeven en kijken hoe de onderlinge contacten zijn.

Mijn moeder vertelde dat ik niet makkelijk kind was; was vaak eigenwijs (als kinderen op mijn verjaardag kwamen moesten ze altijd met een boek op schoot zitten lezen of exact dat doen wat Ik wou).

Ik begreep echter niet dat niet iedereen de wereld zo zag als ik en daardoor was het lastig voor mij om op de juiste manier te communiceren met anderen.

Ik kan tot tranen geroerd raken door een prachtig stuk muziek, boek of een hartverscheurende film. Muziekteksten kunnen mij tot in mijn ziel raken.

Ik kan heel erg ontdaan raken door het verdriet van een ander, wil altijd dat iedereen gelukkig is en vrede in zijn hart heeft. Ik ben altijd heel bezorgd om de mensen waarvan ik hou. Ik wil ze gelukkig en gezond zien. Als zij verdriet hebben huil ik met ze mee.

Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen en dingen, wil almaar meer weten en leren. Mijn capaciteit om informatie te verwerken is groot, mijn interesse gebied breed. Daardoor verlies ik soms focus.

Yin yang hspIk neem meer subtiele informatie op dan gemiddeld waardoor ik eerder overprikkeld raak. Ik ben dan ook allergisch voor mensen die dubbele boodschappen uitzenden. Een voorbeeld hiervan is dat iemand me zegt dat hij me leuk vind, terwijl hij ontzettend boos op me is.

Ik ben erg gevoelig voor sfeer en harmonie. Ik trek mij de dingen heel sterk aan. Ik kan niet goed omgaan met ruzie, hou niet van agressieve of dominante mensen. Als ik merk dat ik een situatie niet aan kan, raak ik snel van streek omdat ik ervan overtuigd ben dat ik niet de capaciteit heb om hiermee om te gaan. Doordat ik stemmingen zo goed aanvoel ben ik altijd op zoek naar manieren om de sfeer goed te houden.
Het is geen reëel uitgangspunt want mensen maken nu eenmaal ruzie. Ik zou nooit een confrontatie opzoeken of aangaan want ik zal altijd het onderspit delven. Ik ben helaas niet goed in staat om voor mezelf op te komen. Mensen zien mij en denken dat ik mondig ben maar dat ben ik niet.

Ik kan fel reageren op meningen van anderen omdat ik de emoties, geloof en waardeovertuigingen erin waarneem, en deze mij kunnen overprikkelen.

Als ik niet vanuit mijn hart kan reageren of creëren voel ik me dood ongelukkig.

Onuitgesproken negatieve gevoelens van anderen maken me verward en van streek.

Ik ben zeer vatbaar voor stress wat zich uit in maagpijn, darmproblemen, ademhalingsproblemen en zenuwpijnen.

Ik kan in contact met andere energetisch leeglopen, waardoor ik oververmoeid raak.

Mijn energieveld is onbegrensd (aura), waardoor het voor me vaak moeilijk is mijn grenzen aan te geven of ze te herkennen.

HSP-ers zijn niet geweldige plannersIk ben allergisch voor alles wat moet. Ik heb een ontzettende hekel aan agenda’s en planningen waarin geen ruimte meer is voor spontaniteit.

Als ik iedere dag alleen dezelfde routine moet doen, raak ik snel verveeld wat zich uit in irritatie.

Ik kan me maar moeilijk concentreren, ben gauw afgeleid. Eisen die aan mij gesteld worden ervaar ik als een druk. Een baan vasthouden gaat hierdoor heel moeizaam vanwege de verwachtingspatroon van mijn leidinggevenden waaraan ik niet denk te kunnen voldoen.

Ik behoor meer tot de andere groep. Ik ben meer extravert, heb behoefte aan nieuwe ervaringen en uitdagingen. Deze groep wordt ook wel HSS genoemd, ‘High Sensation Seekers’. Ik ben hooggevoelig. Dat is niet altijd prettig. Hierdoor ben ik vaak moe.

Ik ben ook gauw geneigd om mezelf de schuld te geven van alles. “Had ik dit maar gedaan, had ik dat maar gedaan….” Het gevolg is dat ik vaak vreselijk moe ben. Ik moet oppassen omdat ik geneigd ben om me op te sluiten in mijn huis en alleen maar naar buiten te komen voor de boodschappen.

Ik ben vaak bang dat mensen heel veel van mij verwachten. Dat kan mij enorm benauwen. Dan loop ik op mijn tenen omdat ik bang ben dat ze boos worden of teleurgesteld zullen zijn in mij.

Ik wil me niet opdringen, voel me gauw teveel. Hierdoor kan ik soms zo verlangen naar een huisje in op een heuvel met alleen maar een stel koeien als buren. Heerlijk kijken naar de zonsopgang en zonsondergang. Geen verwachtingen, geen druk.

Het krijgen van mijn kind heeft mijn hooggevoeligheid aan de ene kant erger gemaakt maar aan de andere kant heeft het mij ook rijper gemaakt. Ik blijf wel onzeker, ben bang dat ik het niet goed doe maar je moet op een gegeven moment harder worden anders red je het niet.

Emotioneel als hoog sensitieve persoon (hsp)Ik moet oppassen omdat ik snel geneigd ben om de dingen vanuit een emotioneel oogpunt te bekijken en dat is niet altijd goed. Om dit op te lossen ga ik praten met iemand die nuchter is. Dan krijg ik niet altijd te horen wat ik wil horen maar wel wat noodzakelijk is.

De oplossing voor mij is en blijft praten, praten en nog eens praten. Dan zie ik de dingen in een ander perspectief en kan ik er weer tegenaan. Het is net als het voltanken van een auto. Ik heb behoefte aan filosofische, diepgaande en spirituele gesprekken.

Mijn hooggevoeligheid is een feit, dat zal wel nooit weggaan maar ik wil niet dat het mijn leven helemaal beheerst.

 

Leven als hooggevoelig persoon kan zwaar zijn. Je moet naar manieren zoeken om een goede balans in je leven te brengen. Ik weet wat ik wel en niet kan doen.

 

 

Herken je jezelf in bovengenoemde of twijfel je nog. Doe dan de test: HSP test

 

Ok, ik herken mijzelf als hoog gevoelige persoon (HSP).

Hier zijn een paar van onze “tools” die wij regelmatig gebruiken.

 

Ok, je bent er zojuist achter dat je HSP bent, of je weet het al een tijdje, maar wat kun je ermee? Hoe zet je het uit? Wat zijn je valkuilen? Wat doe je als de wereld je overweldigt?

Nummer een: bestel meteen en lees het boek: “Elaine N. Aron  Hoog sensitieve personen

Hoog sensitiviteit kent verschillende vormen en gradaties. De één heeft er weinig tot geen last van, de ander ervaart dagelijks problemen en belemmeringen door zijn/haar hoog sensitiviteit. Ik wil je tips & tools vanuit eigen ervaring aanreiken, wijsheden door schade en schande opgedaan en informatie vanuit boeken of het wereldwijde web, alles om een betere omgang met jezelf en je hoog sensitiviteit . Gebruik dat wat goed voor je voelt. 🙂

Inzicht en acceptatie.

De eerste en ook de belangrijkste stap in de omgang met hoog sensitiviteit is inzicht krijgen in jezelf. Lees, onderzoek, leer en vooral voel. Zodra je weet waar je (hoog)gevoelig voor bent (fysieke prikkels, bepaalde situaties, omgeving) kun je daar je levensstijl op aanpassen.

peace of mind is belangrijk voor een HSPRust (peace of mind)

Neem voldoende rust en de voor jezelf. Probeer tot rust te komen en te ontspannen en probeer aan te voelen wanneer je dat nodig hebt. Dat zal voor een ieder anders zijn: meditatie, yoga, gebed, sport, een boek lezen, wandelen, slapen. Soms is heel even afzonderen (toiletbezoek) al voldoende om weer tot jezelf te komen. Creëer desnoods een ruimte voor jezelf in huis, als je een druk gezin hebt. Bespreek dit met je partner.

Regelmaat

Creëer een bepaalde regelmaat in jouw leven. Nieuwe situaties, gedragspatronen, of omgeving geven immers extra prikkeling in vergelijking met bekende situaties, gedragspatronen of omgeving. Door ervoor te zorgen dat het dagelijks leven zo min mogelijk extra prikkels met zich meebrengt, ontstaat er een soort van evenwicht.

Afstand nemen

Probeer eens naar de situatie te kijken van buitenaf. Probeer als het ware afstand te nemen van hetgeen jij op dat ogenblik ervaart. Stel je voor dat je in een drukke winkel loopt. Stemmen, schreeuwen, drukte, lawaai… het wordt je allemaal teveel. Je raakt overprikkeld waardoor je eigenlijk alleen maar wil wegvluchten van de situatie. In plaats van direct weg te lopen, neem even de tijd om te bedenken waar je je nu bevindt. Bedenk dat het inderdaad een winkel is en dit is niet echt een reden om weg te lopen is. Probeer nuchter te blijven en voel. Door je bewust te zijn van je eigen reactie en de reële situatie, zal je in staat zijn de situatie in een ander kader te plaatsen en te voelen dat er geen reden is tot paniek. Als HSP heb je snel de neiging zich terug te trekken. Het is belangrijk dat je blijft deelnemen aan het sociale leven, anders beland je in een isolement.

Grenzen kennen en grenzen stellen

Jij als HSP,probeert vaak teveel te doen in een dag, zeker als je een baan als een gezin hebt. Kijk nog eens goed naar je prioriteiten en schrap! En als je dan toch over je grenzen gaat: doe dat dan voor iets waarvan JIJ het de prijs waard vindt.

Leer prioriteiten stellen. Ben je al moe en heb je een sociale verplichting waarvan je weet dat die je veel energie gaat kosten, probeer hem te verplaatsen of zeg hem gewoon af. Voel je niet schuldig doordat je de afspraak niet na kunt komen.

Vraag je je bij alles wat je doet: is dit goed voor mij?

Jezelf op nummer 1 zetten is belangrijk. Wees niet bang egoïstisch te zijn of dat gevonden te worden.

Leef niet vanuit angst. De angst dat je de ander tekort doet of angst voor afwijzing. Dat anderen jou niet accepteren met jouw gevoeligheid en je dus jezelf niet kunt zijn, niet kan tonen wat er in je leeft. De angst om “niet gezellig” gevonden te worden. “Gezellig” meedoen/meegaan terwijl dat je overprikkelt. Bijvoorbeeld: een druk feest, of iets eten uit beleefdheid terwijl je dat voedsel niet verdraagt, mee drinken terwijl je niet tegen alcohol kunt, of het niet wilt drinken.

Houd contact met wat jij wilt en wat goed voor jou is

Kun je op dat moment iets geven aan de ander en is het niet buitensporig, dan kun je dat doen. Heb je de energie niet of is het verzoek van de ander wel buitensporig, dan is het verstandig om het niet te doen. Doe je het toch: uit angst om de ander te kwetsen, af te wijzen, tekort te doen, boos te maken etc. Dan handel je vanuit je angst.

Je hebt ook een andere keuze: handelen vanuit liefde

Allereerst naar jezelf en dan naar de ander. Zoals het spreekwoord zegt: je kunt pas echt van een ander houden als je van jezelf houdt. Je hebt dan meer te geven, meer liefde en meer energie: help je iemand met alles wat je te geven hebt (100%) of maar met 30% omdat je teveel weggeeft en zelf niet meer veel over hebt om weg te geven. Ook is de intentie belangrijk: als je geeft vanuit liefde en niet vanuit angst, geef je iets veel mooiers.

Emoties de baas

Als je hoog sensitief bent, kan het dus lastig zijn om jouw emoties te onderscheiden van andermans emoties. Als je je niet voldoende afschermt voor de mensen om je heen, kunnen de gevoelens van een ander zelfs als de jouwe aanvoelen. Het is daarom van cruciaal belang om interne en externe emoties uit elkaar te houden.

Als je je zonder aanwijsbare reden verdrietig, moedeloos of boos bent, probeer dan te achterhalen of de emoties die je voelt ook echt de jouwe zijn. En houd in gedachten dat je niet verantwoordelijk bent voor andermans gevoelens of problemen. Zodra je dingen oppikt van de ander haal dan diep adem en laat het weer los. Zet je voeten stevig op de grond, zorg dat je geaard bent en richt je aandacht op je onderlichaam. Dit zal je helpen in je eigen energie te blijven. Achterover leunen helpt je om afstand te nemen.

David Deangelo – Emoties de baas (Engelstalig)

Bouw een muurtje of kruip in een ei

Het kan handig zijn om een muurtje om je heen te bouwen zodat er geen invloed van buitenaf kan binnenkomen. Het beschermt je ook tegen ‘lekkage’ van je eigen energie en voorkomt dus dat je jezelf leeg laat lopen of dat iemand je energie inpikt. Stel je voor dat je een muur zet tussen jezelf en de ander. Een glazen wand waar je nog gewoon doorheen kunt kijken maar waar je geen last hebt van de energieën van de ander.

Het zelfde kun je doen door een glazen ei om jezelf te visualiseren. Een ei van je voeten tot boven je hoofd. Je eigen veilige omgeving.

De Spiegel

Als je het gevoel hebt dat je wel erg overdonderd of leeggezogen wordt door een ander dan kun je ze letterlijk een spiegel voorhouden. In gedachten zet je deze spiegel, met de spiegelende kant naar buiten, voor je lichaam. Deze spiegel zal alle energie retour kaatsen naar de eigenaar. Als je met extreme negativiteit of boosheid te maken krijgt -en je kunt je niet snel uit de voeten maken- dan is de spiegel methode zeer effectief. Zeker als je de denkbeeldige spiegel een beetje schuin houdt zodat de negatieve energie het raam of de deur uit kan vliegen.

Douchen

Ga met je hoofd onder de straal staan en visualiseer hoe de negatieve energieën en plekken die zwaar aanvoelen binnen je lichaam losweken, wegspoelen en in het doucheputje verdwijnen.

Sporten of bewegen

Met beweging houd je je lijf in vorm. Als je niet houdt van sport, zoek dan een manier van bewegen die je wel fijn vindt. Hier heb je namelijk vaker tijd voor dan je denkt. De trap in plaats van de lift, wandelend of op de fiets boodschappen doen. Je kinderen lopend of op de fiets naar school brengen. Als je conditie goed is, kun je een slechte nacht of extra stress veel beter opvangen.

Labradoriet is goede kristal voor hoogsensitieve personen

Reiki of andere vormen van energetisch healen.

Door het verdiepen in en het beoefenen van vormen van energetisch healen, kun je naar verloop van tijd filteren welke energie (emoties, gedachten) bij jou horen en welke van een ander afkomen of aan je zijn blijven plakken. Veelal leer je bij de diverse systemen van healing hoe je met deze energie moet omgaan of hoe je hiervoor af te sluiten.

Kristallen

Sommige kristallen kunnen het energetische lichaam, of de aura beschermen tegen negatieve invloeden van anderen. Een steen die bij uitstek geschikt is voor de HSP, is de labradoriet.

 

Laat ons weten wat jou mening daarover is…

 

3 Reacties op Ik ben hooggevoelig: wat nu?

  • Mooi stukje tekst! 🙂

  • Heel kerkenbaar en als iedere hsp’er dat nu ook zou erkennen zou de wereld er anders uit gaan zien. Natuurlijk is het soms lastig. Soms, het is een groot goed, soms ook een gave wanneer je er op let. Je kunt er zo veel meer mee. Je herkent sneller problemen, ziet meer dan een ander. En je gevoelens? Daar leer je vanzelf mee omgaan. Hulp nodig? Praat eens met een HSP iemand. Ze zijn er altijd al geweest, het is niets nieuws.

    • Dank je Erik voor jouw reactie. Het klopt. Praten en omgaan met HSP iemand is super fijn. Ik stel mensen vaak ook voor om te ltuisteren naar niet HSP vrienden daar kan je ook veel van leren.
      Love TIML

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

AGENDA

Thuis in mijn lichaam volgers

Volg ons op Twitter

Top berichten

Onze aanbevelingen